آب شیرین کن صنعتی

 

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی، دستگاه RO یا پکیج تصفیه آب صنعتی همگی دستگاه یا سیستم هایی هستند که تمامی املاح و شوری آب ورودی به سیستم را از طریق فرآیند اسمز معکوس یا وارونه در حجم های بالاتر از 5 مترمکعب در شبانه روز تصفیه نموده و آبی شیرین و فاقد املاح در اختیار خریدار قرار می‌دهد.

آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است که آب کثیف و آلوده به آن وارد و خروجی این دستگاه آبی خالص یا pure خواهد بود که قابل شرب بوده و حتی برای استفاده در صنایع مختلف نیز ، کاربرد دارد. شاید دلیل این که دستگاه تصفیه آب صنعتی یا دستگاه RO را آب شیرین کن می نامند این است که نقطه مقابل آب شور، آب شیرین می باشد و کار دستگاه آب شیرین کن صنعتی تبدیل آب شور با TDS بالا به آب بدون نمک می باشد.



کاربردهای آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین تصفیه شده یکی از ملزوماتی است که بسیاری از صنایع به آن نیاز دارند. بنابراین داشتن دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای برخی صنایع جزو تجهیزات اصلی آن محسوب میشود. این سیستم های تصفیه آب که در سایزهای بزرگ برای تولید آب شیرین استفاده می شود، اعم از آب شیرین کنی که برای کشاورزی استفاده می شود، یا دستگاهی که برای تامین آب دامداری استفاده می شود را در ایران تحت عنوان آب شیرین کن صنعتی یاد می کنند. لذا در این مطلب منظور از آب شیرین کن صنعتی، سیستمی است که بیش از 10 مترمکعب آب در روز تصفیه و در اختیار کاربر قرار دهد. در زیر تلاش شده است برخی از این صنایع و کاربرد این دستگاه ها در آنها بررسی شود.

·        استفاده از آب شیرین کن صنعتی در تولید آب شرب

·        صنایع تولید نوشیدنی ها

·        صنایع غذایی و لبنی

·        کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی در کارخانجات تولید آرد

·        استفاده از دستگاه RO در بیمارستان ها

·        استفاده از آب شیرین کن صنعتی در تهیه آب سالم برای پرورش دام و طیور

·        نصب سیستم RO در استخر ها

·        کاربرد سیستم تصفیه آب صنعتی در ﻧﯿﺮوﮔﺎه های ﺑﺮق

·        صنایع تولید مواد شیمیایی

·        استفاده از آب شیرین کن صنعتی در کارخانجات شیرینی و شکلات

·        استفاده از سیستم تصفیه آب صنعتی در کولینگ تاورها

·        استفاده از آب شیرین کن صنعتی قبل از دیگ بخار

·        صنایع کشاورزی

مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی

·        اسمز معکوس (RO)

·        مراحل پیش‌تصفیه فیلتر شنی، فیلترهای رسوب‌گیر و فیلتر کربنی (در صورت نیاز)

·        واحد تزریق اسید، آنتی اسکالانت و مواد احیاکنندهاختیاری

·        سیستم گندزدایی آبفیلتر UV (در صورت نیاز)

·        دبی بر اساس نیاز مصرف‌کننده

·        کیفیت آب ورودیTDS < ۶۰۰۰۰ ppm

·        تعداد فیلترهای اسمز معکوسمتغیر و وابسته به طراحی

·        دمای عملیاتی۵-۷۰ °C

·        میزان بازیابی آب ورودیمتغیر و وابسته به طراحی

·        میزان حذف نمک‌ها و یون‌ها> ۹۸٪



ظرفیت آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی سیستمی است که با تکنولوژی اسمز معکوس کیفیت آب را در حجم بیش از دو و نیم متر مکعب در روز بهبود می‌بخشد تا برای استفاده کننده نهایی قابل قبول باشد. آب شیرین کن صنعتی به منظور تصفیه و شیرین کردن آب در مقیاس و اندازه بزرگ و صنعتی به کار برده می‌شود.

آب شیرین کن‌های صنعتی دارای ظرفیت‌های متعددی هستند. ظرفیت آب شیرین کن‌های صنعتی به نوع و تعداد فیلتر ممبران بستگی دارد. ممبران در انواع ۴ و ۸ اینچ تولید می‌گردد. ظرفیت تولید هر کدام از این فیلترها با هم متفاوت می‌باشد و ظرفیت دستگاه را به راحتی تغییر می‌دهند. حداقل و کمترین ظرفیت دستگاه آب شیرین کن صنعتی ۵ متر مکعب در شبانه روز می‌باشد. یعنی در واقع چیزی حدود ۵۰۰۰ لیتر آب در ۲۴ ساعت کارکرد دستگاه است. اما ظرفیت حداکثری در آب شیرین کن‌های صنعتی به چشم نمی‌خورد.

اما اگر بخواهیم ظرفیت دستگاه را طبقه بندی کنیم، می‌توان آنها را به گروه‌های خانگی، صنعتی و تجاری دسته‌بندی کرد. بهتر است برای بالا بردن عمر دستگاه، هنگام خرید آب شیرین کن ظرفیتی بالاتر از میزان مصرفی در نظر بگیرید، تا قطعات زود مستهلک نگردند.

مراحل تصفیه در دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی

روند کار دستگاه Ro از رفتار طبیعت الهام می‌گیرد‌. در شیرین کردن آب با اسمز معکوس، آب خام توسط پمپ به داخل محفظه‌ای که دارای غشای نیمه تراوا می‌باشد، با فشار رانده می‌شود. چون آب خالص فقط از غشا عبور می‌کند، آب تقریباً در یک طرف غشا و آب غلیظ شده از ناخالصی‌ها هم در طرف دیگر به وجود می‌آید.

پیش تصفیه آب

در آب‌ها انواع آلودگی‌ها وجود دارد. برخی از این آلودگی‌ها بهتر است، قبل از ورود به سیستم اسمز معکوس حذف گردند

انتخاب پمپ‌های فشار بالا

در مرحله‌های پیش‌ تصفیه، املاح معلق به وسیله‌ی فیلتر شنی، رنگ، بو، مزه و کلر آزاد موجود در آب توسط فیلتر کربنی حذف می‌گردند. این عملیات در پیش تصفیه یون‌ها و نمک‌های موجود در آب را حذف نمی‌کنند. پس با روش فشار اسمزی برای حذف آنها اقدام می‌کنند.

فیلترهای اسمز معکوس Ro

تصفیه نهایی آب و حذف یون‌ها با روش اسمز معکوس انجام می‌گردد. اساس روش‌های اسمز معکوس ایجاد فشار بالاتر از فشار اسمزی به وسیله پمپ‌هاست

گندزدایی آب خروجی

در مراحل آخر ،دستگاه تصفیه آب صنعتی علاوه بر حذف مواد معلق، رنگ، بو، مزه، یون‌ها، نمک‌ها‌ی منابع آب‌های مختلف، می‌تواند انواع ویروس‌ها و باکتریها را هم حذف کند. این ویروس و باکتری‌ها در سیستم تصفیه آب صنعتی به وسیله روش گندزدایی، مانند فیلترهای اشعه فرابنفش انجام می‌گردد.

Comments